fredag 7 januari 2011

Helgsmålsbad


Lika säkert som att det kyrkliga helgsmålet infaller lördag klockan 18.00, lika säkert är det att det sekulära dito infaller fredag klockan 19.00: "Nu är det fredagsmyyys..." med gott att äta, gott att dricka och trevlig trängsel i tevesoffan.
.
Som halvtidsmamma gäller det att hitta sina ritualer även för de barnlösa veckorna, när soffan känns alldeles för ödslig och krogen inte längre lockar. För mig börjar helgen i badkaret. Så ock i kväll: Ett skumbad lika rosa som min gindrink*, radions P3 på en sprakig transistor, Ebbot Lundberg spelar "San Francisco" med Scott McKenzie och jag sjunger med för full hals.
Kan livet bli bättre? Troligtvis. Men inte just nu.
.
*Back in the USSR (a.k.a. "Brit in Russia")
1/3 Bombay Sappire
1/3 Tranbärsjuice
1/3 Schweppes Russchian
Hälles över rejält med is i ett bastant pressglas av öststatsmodell, själv vårdar jag ömt ett jag köpte i Prag 1992. Står stadigt på badkarskanten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar