tisdag 23 februari 2010

Med Wilson Bentleys blick


”Snön rekorddjup på många håll” ”Fortsatt kaos i tågtrafiken” ”Tak på ishall rasade in” Själv skottar jag mig fram till brevlådan, skottar mig fram till huset där duschen finns och pulsar till jobbet.
Med broddar på kängorna.
I morse fick jag nog, nu orkar jag inte vara arg och upprörd längre. Så jag gick in och tittade på Wilson Bentleys bilder för att hitta tillbaka till känslan av mirakel.
Wilson Alwyn "Snowflake" Bentley, född 1865 i Jericho, Vermont – bonde och självlärd fotograf. Redan som tonåring fascinerades han av skönheten hos snöflingor och försökte teckna av dem, men till hans förtret smälte de alltid innan han hunnit få med alla detaljer.

"Under the microscope, I found that snowflakes were miracles of beauty; and it seemed a shame that this beauty should not be seen and appreciated by others. Every crystal was a masterpiece of design and no one design was ever repeated. When a snowflake melted, that design was forever lost. Just that much beauty was gone, without leaving any record behind."

Som tjugoåring lyckades han, som den förste i världen, fotografera en snöflinga; med en bälgkamera fastsatt vid ett mikroskop. Innan han dog i lunginflammation vid 66 års ålder hade han porträtterat mer än 5000 snöflingor - alla olika.
-Något att tänka på nästa gång du står med en skovel i handen och en tvåmetersdriva framför garageporten…

Läs mer om Wilson Bentley på http://www.snowflakebentley.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar